Prostatos vėžio profilaktika

Prostatos vėžys – tai liga, kurios vyrai bijo ir vengia apie tai kalbėti. Tai dažniausia vyrų onkologinė liga Lietuvoje. Kasmet nustatoma apie 2000 naujų atvejų, sergamumas šia liga nuolat auga. Pastebėta, jog prostatos vėžys lyg epidemija plinta tose šalyse, kur  vartojama daug riebaus maisto bei mažai vaisių, daržovių ir grūdų. Azijoje sergamumas šia liga mažesnis, manoma, jog tam įtakos turi gausus sojos produktų ir grūdų vartojimas. Tyrimai rodo, jog  Azijos gyventojams emigravus į Šiaurės Ameriką ir pakeitus mitybos įpročius į “vakarietiškus”, sergamumas prostatos vėžiu išauga.

Prostata arba dar kitaip vadinama priešinė liauka, yra graikinio riešuto dydžio organas, esantis po šlapimo pūsle ir gaubiantis šlaplę. Prostatoje gaminasi sekretas, sudarantis didžiąją dalį spermos, ir palaikantis spermatozoidų gyvybingumą bei palengvinantis apvaisinimo procesą. Todėl prostata pagrįstai vadinama antrąja vyrų širdimi.

 

Kaip atpažinti prostatos vėžį?

Prostatos vėžio simptomai:

  • susilpnėja šlapimo srovė arba šlapimas teka su protrūkiais,
  • norima šlapintis, tačiau tai padaryti sunku,
  • noras šlapintis užklumpa staiga (ypač naktį ),
  • šlapinantis jaučiamas deginantis skausmas.

Vyrai turėtų nepamiršti, jog šie ar panašūs simptomai ne visada gali signalizuoti apie grėsmingą prostatos vėžį. Panašūs simptomai jaučiami sergant prostatos hiperplazija (padidėjimas), prostatos uždegimu. Prostatos vėžio diagnozės patvirtinimui prireiks išsamesnių tyrimų. Vis dėlto jeigu vyras  jaučia minėtus simptomus, jam būtina kreiptis į gydytoją urologą.

Ar galima užkirsti kelią prostatos vėžiui?

Įvairūs pastarųjų metų tyrimai rodo, jog “priešnuodžių” prostatos vėžiui galime rasti ant savo pietų stalo. Įrodyta, kad mityba daro įtaką ne tik sergamumui prostatos vėžiu, bet ir kaip greitai liga progresuos. Kai kurių autorių nuomone, net 75 proc. visų prostatos vėžio atvejų būtų galima išvengti vartojant tinkamą maistą. Tad ką valgyti, kad būtų išsaugotas vyriškumas?

  •  Pomidoruose, raudonosiose vynuogėse, arbūzuose, abrikosose yra likopeno – antioksidanto, suteikiančio vaisiams ir daržovėms raudoną spalvą. Ši medžiaga mažina riziką susirgti prostatos bei kitų organų vėžiu. Tyrimai parodė, kad vartojant pomidorų padažo du ir daugiau kartų per savaitę, 35 proc. sumažėja rizika susirgti prostatos vėžiu. Likopenas absorbuoja laisvuosius radikalus (chemines medžiagas, kurios susidaro medžiagų apykaitos metu,  jos gali pakenkti ląstelių genetinei struktūrai bei sukelti vėžį). Pomidorų padažas bei pomidorų sultys yra geriausias likopeno šaltinis. Su šiais produktais likopeno gaunama penkis kartus daugiau nei valgant šviežius pomidorus. Manoma, kad perdirbimo procesas skatina gausesnį antioksidanto išsiskyrimą.
  • Brokoliai, briuselio ir kitų rūšių kopūstai, ropės mažina prostatos vėžio riziką, nes juose randama tam tikra medžiaga, kuri žmogaus organizme gamina specialius fermentus, apsaugančius nuo vėžio.
  • Sojų pupelės, sojų pienas, tofu sūris, sojos mėsa turi izoflavonoidų  – medžiagų, kovojančių su vėžiu.
  • Japonijos vyrai per dieną išgeria 4–6 puodelius žaliosios arbatos ir rečiau nei vakariečiai miršta nuo prostatos vėžio. Kinijos vyrai taip pat reguliariai geria šią arbatą, o  mirtingumas nuo šios ligos Kinijoje mažiausias pasaulyje. Žaliojoje arbatoje yra biologiškai aktyvių medžiagų, kurios gali užkirsti kelią prostatos vėžiui arba pratęsti remisiją sergant.
  • Vyrai, valgantys žuvį tris kartus per savaitę, prostatos vėžiu suserga rečiau. Žuvyje, ypač lašišoje bei sardinėse, esančios omega-3 riebiosios rūgštys lėtina vėžinių ląstelių augimą.
  • Valgomasis šaukštas svogūno ar česnako laiškų, skiltelė česnako ar ketvirtadalis puodelio pjaustytos svogūno galvutės mažina prostatos vėžio riziką 50 proc. Minėtas daržoves reikia vartoti neapdorotas termiškai – dėti į šviežias salotas arba į patiekalus prieš baigiant juos gaminti.
  • Maltomis linų sėklomis pagardintas jogurtas ar košė bus gardesni, įgis riešutų skonį. Sėmenyse yra omega–3 riebalų rūgščių, kurios saugo nuo prostatos vėžio. Tačiau linų sėmenų aliejaus patariama vengti. Manoma, jog jis gali paspartinti vėžinių ląstelių augimą.
  • Patarkite savo pacientams nepiktnaudžiauti apdegusiais kepsniais. Ant grotelių ar grilyje keptoje mėsoje formuojasi vėžį sukeliančios medžiagos, kurios, “perdirbtos” kepenyse, tampa aktyvios ir atakuoja prostatos ląsteles. Jei žmogus savo gyvenimo neįsivaizduoja be keptų šonkauliukų ir kepsnelių, dietologai pataria rinktis liesesnę mėsą ir mažesnes porcijas. Prieš kepant mėsą patariama keletą minučių prieš tai ją apvirti, o vėliau kepant grilyje ar ant grotelių dažniau vartyti – mėsa mažiau apdegs ir bus mažiau paveikta dūmų.

Vitaminai, maisto papildai

Žmogui svarbu gauti būtinų mineralų, vitaminų ir kitų maisto medžiagų. Idealu, jei visos šios medžiagos gaunamos su maistu,  taip jos geriau įsisavinamos. Tačiau jei vis dėlto nėra sąlygų ir laiko visavertei mitybai, tuomet būtina vartoti  maisto papildų. Prostatai ypač svarbus selenas ir vitaminas E.

Selenas – tai mikroelementas, kuris stabdo prostatos vėžinių ląstelių augimą. Tyrimai parodė, jog vartojant seleno, daugiau nei perpus sumažėja galimybė susirgti šia liga. Šio mikroelemento randama menkėse, tune, kalakutienoje, kiaušiniuose, ruduosiuose ryžiuose. Ypač selenu turtingi Brazilijos (Bertoletijų) riešutai; suvalgius porą riešutų, seleno gaunama net 140 mikrogramų. Tokio kiekio pakanka parai.

Mokslininkai pastebėjo, kad ilgainiui su amžiumi visiems vyrams kraujyje sumažėja seleno kiekis, nepaisant, serga jie prostatos vėžiu ar ne. Su amžiumi, deja, didėja ir rizika susirgti prostatos vėžiu.

Įrodyta, jog vyrai, turintys mažiau seleno atsargų, yra labiau linkę susirgti prostatos vėžiu. Kai seleno atsargos yra pakankamos, tikimybė susirgti šia liga sumažėja 50 proc. Šis mikroelementas padeda organizmui kovoti su potencialiai žalingomis medžiagomis. Labai tikėtina, kad seleno vartojimas papildomai sumažins sergančiųjų prostatos vėžiu skaičių. Be to, šio mikroelemento poveikis organizmui pajaučiamas palyginti greitai, tad, jei seleno vartojama jau sergant prostatos vėžiu, galimas dalykas, liga nebus tokia agresyvi. Jei selenas vartojamas kaip maisto papildas, tuomet jo per parą reikėtų nuo 70 iki 200 mikrogramų.

Vitaminas E – tai riebaluose tirpstantis antioksidantas. Jo yra kviečių daiguose, sojų aliejuje, migdoluose, žemės riešutuose, šparaguose, brokoliuose, špinatuose ir ropių lapuose. Tyrimai parodė, kad vyrams, kurių kraujyje didesnis antioksidantų kiekis, taip pat – ir vitamino E, yra mažesnė tikimybė susirgti prostatos vėžiu. Suomijoje atliktas tyrimas parodė, jog aštuonis ir daugiau metų vitaminą E vartojantys vyrai nuo prostatos vėžio miršta du kartus rečiau.

Tačiau pacientams reikia priminti, kad vitaminų ir maisto papildų reikia vartoti saikingai, pasikonsultavus su gydytoju. Didelės vitaminų dozės veikia toksiškai, o nesaikingas vartojimas kenkia organizmui.

Ką dar reikėtų priminti?

Skatinkite pacientus vartoti įvairų maistą, nebijoti eksperimentuoti. Daugelis žmonių labai pamėgsta tam tikrus maisto produktus ir vengia bandyti ką nors nauja. Pavyzdžiui, gamindami daržovių troškinį praturtinkite jį tofu sūriu, kuris ypač gerai atkartoja su juo gaminamų produktų skonį. Jis tinka net kaip alternatyva raudonai mėsai, kepsniams.

Niekada nevėlu keisti mitybos įpročius. Vis daugiau tyrimų patvirtina, jog mityba svarbi ne tik siekiant išvengti prostatos vėžio, bet ir palengvina ligos eigą susirgus vėžiu. Patarkite  pacientams, kuriems jau patvirtinta prostatos vėžio diagnozė, nenuleisti rankų, vykdyti gydytojų skirtą gydymo planą ir laikytis mitybos specialistų rekomendacijų.

Ir dar…

50-75 m. amžiaus vyrams (o jei šeimoje prostatos vėžiu sirgo tėvas, brolis – nuo 45 metų), pagal valstybės finansuojamą prostatos vėžio ankstyvosios diagnostikos programą kasmet nemokamai šeimos gydytojas turėtų paskirti  atlikti kraujo tyrimą, kuriame nustatoma PSA lygis. Šis rodiklis leidžia anksti diagnozuoti prostatos vėžį.

Daugiau informacijos apie prostatos vėžį rasite čia.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s